Skip to main content

 I urgently need individuals who are willing to cooperate on my website and projects.

Waarom is het zo koud in de NS treinen?

Published: 10 February 2012
Last updated: 03 October 2021

Verkleumd tot op het bot

Al jaren kamp ik met het probleem dat de treinen van de NS zo koud zijn; het is een reden dat ik het reizen met de trein liever mijdt. Laatst ging ik twee dagen schaatsen in Giethoorn en nam ik de trein naar Meppel, dat is 3 ½ uur reizen vanuit Maastricht, waar ik woon. De tweede dag moest ik na het schaatsen weer terug naar Maastricht. Omdat ik niet bezweet 3 ½ uur in een koude trein wil zitten heb ik de schaatstocht op mijn dooie gemak moeten doen om droog te blijven. In de trein kon ik mijn complete schaatstenue gewoon aanlaten; jas, lange onderbroek, muts, sjaal en handschoenen waren noodzakelijk om geen dubbele longontsteking op te lopen. Toch kon het niet voorkomen dat ik na 3 ½ uur tot op het bot verkleumd was bij aankomst in Maastricht.

Het maakt niet uit of het winter is of zomer, de klimaatregeling draait hoorbaar op volle toeren. Omdat het euvel van de koude treinen al jaren voortduurt en klagen bij de NS niet helpt ga ik ervan uit dat er bewuste redenen voor zijn, ik geloof niet in onwil bij de NS.

Waarom is het zo koud in de NS treinen?Waarom is het zo koud in de NS treinen?

De redenen van de koude NS treinen

  • De NS vindt de treinen zelf niet koud.
  • De NS is er alleen voor het vervoer, het is geen sauna.
  • Er staat niets over de temperatuur in de voorwaarden.
  • De temperatuur is ingesteld op de conducteurs die de hele dag op en neer lopen.
  • De reizigers worden met de koude treinen gestraft voor het feit dat ze zoveel klagen over de NS.
  • Het zorgt voor minder passagiers waardoor er minder materieel nodig is.
  • Er hebben ooit mensen geklaagd over te warme treinen.
  • De passagiers kunnen in de winter alle buitenkleding aanlaten in de trein, jas uittrekken en aantrekken is niet meer nodig.
  • Het bespaart energie.
  • Er is een rekenfout gemaakt bij het ontwerp van de treinen en daar kan niets meer aan worden gedaan.
  • Mensen die klagen over de kou zijn te perfectionistisch.
  • Mensen die klagen zijn koukleumen.
  • Mensen die klagen overdrijven.
  • Koude treinen voorkomen onzedelijke kleding.

De klimaatregeling in buitenlandse treinen is soms perfect

In de treinen van bijvoorbeeld de NMBS in België en de TGV is de klimaatregeling veel beter ontworpen dan bij de NS. De temperatuur wordt perfect geregeld en de ventilatieopeningen zitten onder de ramen waardoor de lucht richting het raam wordt geblazen in plaats van tegen je voeten zoals bij de NS.

De klimaatregeling in buitenlandse treinen is veel beter dan bij de NSDe klimaatregeling in buitenlandse treinen is veel beter dan bij de NS