Contents[Hide]

Fietsnavigatie, een reis vol hindernissen

Jarenlang heb ik een Garmin eTrex Vista HCx gebruikt voor navigatie. De bediening was hopeloos maar toentertijd was er nauwelijks iets beters te krijgen. Omdat het was lastig om het trackbackspoor te onderscheiden van de wegenkaart heb ik daarom de weergave zelf verbeterd, zie hier.

Garmin eTrex Vista HCx
Garmin eTrex Vista HCx

Toen ik een nieuwe fietsnavigatie wilde aanschaffen kwam ik erachter dat maar weinig systemen voldoen. Wat mij opvalt is dat er bij autonavigatie veel aandacht is besteed aan een eenvoudige bediening, alles werkt zoals het hoort, een handleiding is overbodig. Fietsnavigatie is wat dit betreft nogal primitief en bovendien vaak nauwelijks te gebruiken bij vol zonlicht.

Er zijn ook navigatiesystemen die de richting aangeven met LEDs in plaats van een display, dit is veel opvallender tijdens het fietsen: de Hammerhead One en de nieuwe Smarthalo uit 2017.

Hammerhead One fiets-navigatiesysteem
Hammerhead One fiets-navigatiesysteem

Smarthalo  fiets-navigatiesysteem
Smarthalo fiets-navigatiesysteem

Leesbaarheid in zonlicht

Een scherm moet natuurlijk in de zon leesbaar zijn want ik fiets alleen bij zonnig weer met mijn Maxun One solarbike. In mijn onschuld ging ik ervan uit dat alle toestellen voor fietsnavigatie wat dit betreft wel goed zouden voldoen. Mijnkeuze viel op een MIO Cyclo 200 want deze had een groot beeldscherm en bovendien werd er beweerd dat zonlicht geen probleem was. Met goede hoop heb ik het toestel buiten uitgeprobeerd maar wat bleek: het was volstrekt onbruikbaar in de zon. Ik heb het toestel daarom weer retour gestuurd, het was een grote teleurstelling. Mijn antieke Garmin eTrex voldeed wat dit betreft beter. Het voordeel van fiets navigatietoestellen is wel dat ze niet oververhit raken in de zon wat bij smartphones wel het geval is.

Transflective beeldschermen

De MIO Cyclo 200 voldeed niet in zonlicht, maar veel andere toestellen voldoen beter. Dat komt doordat ze gebruik maken van transflective TFT-beeldschermen. Bij gewone (transmissive) TFT-beeldschermen moet de schermverlichting in feite opboksen tegen het zonlicht en dat kost te veel stroom. Bij transflective beeldschermen wordt het zonlicht teruggekaatst via een spiegel achter het display, hoe meer zonlicht hoe beter. Het nadeel van transflective beeldschermen is wel dat ze een kleiner contrast en een lagere resolutie hebben, maar dat komt doordat de markt voor dit type beeldscherm klein is en daardoor wordt er weinig geïnvesteerd in verdere ontwikkelingen. 

Smartphone gps-navigatie op de fiets

Er zijn diverse gratis apps beschikbaar waarmee je een smartphone kunt gebruiken voor fietsnavigatie. Een smartphone is wel erg slecht leesbaar in zonlicht, bij een ligfiets heb je hier minder last van want het toestel staat hier verticaal. Het grotere beeldscherm van een smartphone maakt veel goed en bovendien heeft een smartphone meer mogelijkheden zoals stembesturing.

OsmAnd schijnt de beste fietsnavigatie app te zijn, deze heb ik uitgetest. In de praktijk gaat het navigeren echter zo slecht dat ik hiervoor liever mijn antieke Garmin eTrex gebruik.

Veiligheid

Voor de veiligheid tijdens het rijden is het van belang om zo weinig mogelijk afgeleid te worden door de navigatie, je moet ook nog op het verkeer letten. Daarom moet de bediening bij navigatie zo simpel mogelijk zijn met enkel een paar grote duidelijk zichtbare knoppen, net als bij autonavigatie. In één oogopslag moet je duidelijk kunnen zien welke kant je op moet. Een normaal menu met kleine knopjes werkt niet want je zit tijdens het rijden ver van het toestel af en een leesbril moet niet nodig zijn.

Toestellen die slecht leesbaar zijn in zonlicht brengen de veiligheid ernstig in gevaar want je moet te lang op het scherm turen om nog wat te zien.

Oververhitting van smartphone

Bij het gebruik van een smartphone voor fietsnavigatie moet deze continue aan kunnen staan gedurende de rit. Welke smartphone heeft echter een accuduur van 10 uur met maximale schermverlichting? In principe zou dit met een powerbank op te lossen zijn.

Mijn Maxun One solarbike is daarom uitgerust met een USB-kabel waarmee de smartphone continue wordt bijgeladen, net als een powerbank. Echter bij een fietstocht bij warm zonnig weer raakte de accu toch leeg. De oorzaak is dat de smartphone de laadstroom beperkt als het toestel te warm wordt. Voor navigatie moet de smartphone op het stuur worden bevestigd en het is niet te voorkomen dat deze heet wordt in de zon, het toestel zal daarbij ook snel stuk gaan.

De conclusie is dat het om deze redenen eigenlijk niet mogelijk om een smartphone voor fietsnavigatie te gebruiken.

Bevestiging

Voor de bevestiging op het stuur gebruik ik de Finn Bikephonehouder. Deze is simpel en ziet er optisch beter uit dan houders die werken met allerlei beugeltjes. Het is een soort elastiek gemaakt van siliconenrubber. Je denkt dat je het kapot trekt als je de smartphone monteert want het zit zeer strak, maar het gaat goed.

Finn Bikephonehouder
Finn Bikephonehouder

Antireflectie

In 2008 had ik een nieuwe laptop nodig en in tegenstelling tot monitors hadden bijna alle laptops toentertijd een glanzend beeldscherm. Maar dit was een trend, nu zijn er weer laptops met matte en glanzende beeldschermen. Een mat beeldscherm is veel beter leesbaar met tegenlicht, een glimmend beeldscherm werkt als een spiegel.

De trend is nu dat alle smartphones een glimmend beeldscherm hebben, dat maakt de leesbaarheid in zonlicht er niet beter op. De leesbaarheid in zonlicht kun je verbeteren met speciale antireflectie folie. Ik gebruik Mumbi Displayschutzfolie AntiReflex, deze werkt goed en is niet te duur.

Mumbi anti-reflectie folie voor smartphone
Mumbi anti-reflectie folie voor smartphone

Fietsroutes maken en downloaden

Ik gebruik , dat is onlineprogramma en het werkt zeer goed. Je kunt heel handig routes maken en als je wilt ook volgens knooppunt routes. Er is ook een RouteYou versie voor de smartphone, helaas werkte het inloggen niet door een bug.

RouteYou gpx fietsroutes
RouteYou gpx fietsroutes

 

OsmAnd getest

Met OsmAnd kun je een smartphone gebruiken voor navigatie. In eerste instantie ziet deze app er prima uit, echter op het navigeren is veel aan te merken, zie het artikel hier.

Mijn zoektocht gaat verder en ik hou u op de hoogte… Wie wil er meewerken?

Do you have any comments? Please let me know.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.