Contents[Hide]

De actieradius van mijn lichtgewicht elektrische fiets

Ik heb een elektrische fiets gebouwd met een gewicht van 12,5kg, inclusief accu. De actieradius bij een zwaar parcours in zuid Limburg is ongeveer 80km met een accu van 400Wh. Ik gebruik de motor alleen bergop, er is geen ondersteuning nodig op een vlakke weg want de fiets loopt zeer licht. De actieradius is afhankelijk van de fietser, de afstand van 80km geldt alleen voor een fietser die sportief, maar niet overdreven, meetrapt.

De actieradius van elektrische fietsen vergelijken

De actieradius is afhankelijk van o.a. de trapkracht van de fietser, rijgedrag, zithouding, wind, heuvels, gewicht, accu capaciteit en het rendement van de motor. Omdat de actieradius maar gedeeltelijk door de elektrische fiets zelf wordt bepaald, is er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen.

De actieradius van elektrische fietsen wordt meestal gemeten met testritten, dat is niet professioneel. Het is niet te standaardiseren waardoor fabrikanten de actieradius altijd overdrijven. Het bepalen van de actieradius zou gestandaardiseerd moeten worden en gemeten met een testbank, alle fietsen worden dan op exact dezelfde manier beoordeeld.

De opgegeven actieradius zegt dus niets, vergelijk daarom elektrische fietsen als volgt:

  • Vergelijk de accu capaciteit van de fietsen, deze moet vermeld zijn in Wattuur (Wh).
  • Een middenmoter heeft een groter rendement en dus een grotere actieradius in de bergen dan een naafmotor.
  • Een lichtlopende sportieve elektrische fiets is zuiniger met energie en heeft dus een grotere actieradius dan een normale elektrische fiets.
  • Lithium-ijzer-fosfaat-accu's (LFP / LiFePO4) accu's gaan het langste mee van alle accu's; de actieradius blijft behouden.

Let op:

  • De accu capaciteit in Wh moet idealiter voor iedere fiets worden gemeten bij dezelfde belasting, bijvoorbeeld 10A.
  • De hoeveelheid ampère-uur (Ah) is niet zo geschikt voor het vergelijken van de accu capaciteit omdat de accuspanning varieert.
  • Een continue ingeschakelde trapbekrachtiging verkort de actieradius aanzienlijk.

Het energieverbruik van de lichtgewicht elektrische fiets in de bergen

Ik heb metingen verricht met de lichtgewicht elektrische fiets bij twee zware hellingen:

Rijksweg N278 Gulpen

Lengte 2000m, gemiddelde stijging 4%. Met vol gas en vlot meetrappen is de snelheid 25km/h en verbruikt de motor 23Wh aan energie.

Bergweg Gulpen / Gulperberg-oost

Lengte 400m, gemiddelde stijging 13%. Met vol gas en vlot meetrappen is de snelheid 15km/h en verbruikt de motor 12Wh aan energie. Met een accu van 400Wh kan de Gulperberg-oost dus ruim 30 keer beklommen worden. Je kunt dus heel wat heuvels beklimmen met een volle accu.

Do you have any comments? Please let me know.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.