Contents[Show]

Fabrikanten van elektrische fietsen boycotten secundaire-markt accu’s.

Bij elektrische fietsen kan alleen een accu van het eigen merk worden gebruikt, dat is koppelverkoop en is verboden. Als hetzelfde zou bestaan ​​voor auto's, dan zou de 12V accu niet kunnen worden vervangen door een andere accu, wat natuurlijk zeer ongewenst is.

De verkoop van accu’s is een belangrijk verdienmodel voor fabrikanten van elektrische fietsen. Daarom bevatten bijna alle elektrische fietsen speciale software die de motor blokkeert wanneer een andere accu wordt gedetecteerd, terwijl in principe elke accu bruikbaar is. Er is daardoor geen secundaire markt voor accu’s voor de grote merken van ebike-motorfabrikanten zoals Bosch, Yamaha en Shimano.

Verboden koppelverkoop met elektrische fiets-accu’s
Verboden koppelverkoop met elektrische fiets-accu’s

Communicatie met de accu

Een motor van een elektrische fiets moet communiceren met de accu om de laadstatus te bepalen. Daarom heeft een accu niet alleen een + en - kabel, maar ook één of meer communicatiekabels. Deze communicatie is niet gestandaardiseerd. Elke fabrikant gebruikt zijn eigen systeem. Gebruikt zijn bijvoorbeeld I2C of CAN-bus. Echter, de communicatie wordt ook gebruikt om te detecteren of een eigen merk accu is aangesloten. Als alleen de + en - kabel is aangesloten, zonder de communicatiekabels, werkt het systeem niet. Een accu moet dezelfde communicatie hebben als de originele accu. Vaak kan dit niet worden gekopieerd omdat een versleutelde authenticatie, bijvoorbeeld SHA-256, wordt gebruikt.

Alleen Yamaha gebruikt geen gecodeerde authenticatie en het is mogelijk om een ​​andere accu te gebruiken, dit vereist een speciale dongle, zie hier.

Merk-accu’s zijn duur en van slechte kwaliteit

Voor het vervangen van de accu moeten mensen een accu van hetzelfde merk kopen als de fiets, ze hebben geen keus. Maar deze accu’s zijn duur en bovendien vaak van slechte kwaliteit. Terwijl de accu van een elektrische auto een levensduur van meer dan 8 jaar heeft, gaat een fietsaccu nauwelijks 3 jaar mee. De verkoop van eigen merk-accu’s is een belangrijk verdienmodel voor fabrikanten van elektrische fietsen. Koppelverkoop is niet toegestaan ​​volgens het mededingingsrecht van de Europese Unie.

Wetgeving

Ik wil bewerkstelligen dat deze koppelverkoop verboden wordt.
EU heeft vergelijkbare praktijken van Windows en Google verboden.
Er is een effectieve after-market in de auto industrie en deze is ook gereguleerd.

Meer en meer mensen kopen elektrische fietsen, maar de slechte kwaliteit van de accu’s is een grote frustratie. Betere en goedkopere accu’s zullen beschikbaar zijn in een vrije markt voor elektrische fiets-accu’s.

Autoriteit Consument en Markt (ACM)

Ik heb de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op de hoogte gesteld van de koppelverkoop, zij onderzoeken dit nu.

Do you have any comments about the website or problems with shopping? Please let me know.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.